ID: 120846
Omschrijving
Aangeboden een zeldzame brochure van de Bitter CS uit 1980
In 1974 startte de productie van de Bitter CD (voor \"Coupé Diplomat\"), een reiswagen op basis van de Opel Diplomat B die tot 1980 in productie zou blijven. De aankoopprijs in Nederland van dit model was eind jaren 70 circa 101.000 gulden. De toenmalige importeur was de firma \"Te Riet\" te Winterswijk.
Het ontwerp van de carrosserie gaat terug naar een Opel-studie uit 1969 en een daaropvolgend ontwerp van Pietro Frua. De vormgeving was gebaseerd op de Italiaanse sportwagens van die tijd, het voorbeeldmodel was de Maserati Ghibli. Opvallend detail was de grote, glazen achterruit.
De CD was redelijk succesvol op de Europese markt. Zijn voordeel was dat hij een sensationele, Italiaans ogende carrosserie combineerde met betrouwbare Duitse serietechniek. Van de Bitter CD zijn van de herfst van 1973 tot het einde van 1979 in totaal 395 exemplaren geproduceerd.
Het ingekorte onderstel, de aandrijving en motor waren van de Diplomat. Carrosseriebouwer Baur werd ingeroepen het koetswerk aan te passen naar het onderstel van de Diplomat.
De wagen werd aangedreven door een 5,4 liter V8 met 230 pk die ook terug te vinden was in de Opel Diplomat en de Chevrolet Corvette.
Bitter SC
Zijn opvolger de Bitter SC werd in 1979 gepresenteerd, maar het duurde tot december 1980 voordat een eerste exemplaar werd afgeleverd aan de klant. In Nederland kostte dit voertuig in 1980 128.000 gulden, vergelijkbaar met de aankoopprijs van een Ferrari 308. Het ontwerp van de SC kwam van de hand van Giovanni Michelotti. Ook bij dit model kwam de inspiratie van een Italiaanse exoot. Hier betrof het de Ferrari 400/412 waar de grove lijnen min of meer overgenomen werden.
Het onderstel leende de SC van de Opel Senator A. Ook de sterke 6-cilinder motor werd geleend van deze Duitse sedan. Later, in 1984, verscheen er nog een krachtige 3,9 liter variant met aangepaste nokkenas. Van begin 1981 tot herfst 1989 werden 488 exemplaren van de Bitter SC gebouwd: 451 coupémodellen waarvan 239 voorzien waren van de 3,0 liter motor, 5 sedans (inclusief prototype) plus een dertigtal cabrioletuitvoeringen van dit model.
Bijzonderheid: in 1980 werd de Bitter SC als pacecar gebruikt bij de Formule 1 Grand Prix van Monaco.
Formaat 24 x 34 cm
Omvang 16 pagina\'s
Bieden
Excl. verzendkosten
In 1974 startte de productie van de Bitter CD (voor \"Coupé Diplomat\"), een reiswagen op basis van de Opel Diplomat B die tot 1980 in productie zou blijven. De aankoopprijs in Nederland van dit model was eind jaren 70 circa 101.000 gulden. De toenmalige importeur was de firma \"Te Riet\" te Winterswijk.
Het ontwerp van de carrosserie gaat terug naar een Opel-studie uit 1969 en een daaropvolgend ontwerp van Pietro Frua. De vormgeving was gebaseerd op de Italiaanse sportwagens van die tijd, het voorbeeldmodel was de Maserati Ghibli. Opvallend detail was de grote, glazen achterruit.
De CD was redelijk succesvol op de Europese markt. Zijn voordeel was dat hij een sensationele, Italiaans ogende carrosserie combineerde met betrouwbare Duitse serietechniek. Van de Bitter CD zijn van de herfst van 1973 tot het einde van 1979 in totaal 395 exemplaren geproduceerd.
Het ingekorte onderstel, de aandrijving en motor waren van de Diplomat. Carrosseriebouwer Baur werd ingeroepen het koetswerk aan te passen naar het onderstel van de Diplomat.
De wagen werd aangedreven door een 5,4 liter V8 met 230 pk die ook terug te vinden was in de Opel Diplomat en de Chevrolet Corvette.
Bitter SC
Zijn opvolger de Bitter SC werd in 1979 gepresenteerd, maar het duurde tot december 1980 voordat een eerste exemplaar werd afgeleverd aan de klant. In Nederland kostte dit voertuig in 1980 128.000 gulden, vergelijkbaar met de aankoopprijs van een Ferrari 308. Het ontwerp van de SC kwam van de hand van Giovanni Michelotti. Ook bij dit model kwam de inspiratie van een Italiaanse exoot. Hier betrof het de Ferrari 400/412 waar de grove lijnen min of meer overgenomen werden.
Het onderstel leende de SC van de Opel Senator A. Ook de sterke 6-cilinder motor werd geleend van deze Duitse sedan. Later, in 1984, verscheen er nog een krachtige 3,9 liter variant met aangepaste nokkenas. Van begin 1981 tot herfst 1989 werden 488 exemplaren van de Bitter SC gebouwd: 451 coupémodellen waarvan 239 voorzien waren van de 3,0 liter motor, 5 sedans (inclusief prototype) plus een dertigtal cabrioletuitvoeringen van dit model.
Bijzonderheid: in 1980 werd de Bitter SC als pacecar gebruikt bij de Formule 1 Grand Prix van Monaco.
Formaat 24 x 34 cm
Omvang 16 pagina\'s
Bieden
Excl. verzendkosten